מאת: רוני פילו – יועץ לבית ההשקעות ואלוף ישראל בקט' גיל באופני כביש לשנת 2019.
כרוכב חובב ותיק בקבוצת אופני כביש, שאף מתחרה מעת לעת, הזדמן לי לאחרונה לרכוב עם בחור חדש שהצטרף לקבוצה.
הבחור הינו חדש בעולם האופנים, אך אנחנו מכירים הכרות רבת שנים כעמיתים בשוק ההון
כמנהג קהילת הרוכבים, הוותיקים והמתמידים, המייחסים משמעות רבה לתחביבם זה, בשל ההכרות המוקדמת, נצמדתי אני לרוכב החדש, מתוך מטרה להכניס אותו לעולם הרכיבה בהדרגה וללמדו את עקרונות הרכיבה היעילה והבטוחה.
בעודנו רוכבים אחד לצד השני, מאחורינו שני טורים של רוכבים ובעודי מסביר לו את הדרוש הסבר על רכיבת אופניים, הבחור זורק לעברי: "אה…זה מאוד פשוט…זה כמו להשקיע בשוק ההון". מדבריו אלו הסקתי, שיתכן שבהתלהבותי לחנוך את ידידי החדש בתחום, אני חופר יותר מידי ולכן הפסקתי מיד לדבר והמשכתי לרכב לצידו בשקט בעוד אני מהרהר בדבריו. האם באמת יש דמיון בין רכיבה על אופנים לניהול השקעות בשוק ההון? ואם כן מהו?
המשכתי להפליג בהרהורים ובסוף הרכיבה הודיתי לבחור החדש, שלא כל כך הבין על מה.
התוצרים המחשבתיים של אותה רכיבה כאן לפניכם:
- כולם יכולים, זה פשוט?: גם רכיבה, וגם השקעות בשוק ההון פשוטות מאוד לביצוע ונגישות. יש מי שאומר שרכיבה על אופניים מבחינה אנטומית, אפילו טבעית יותר מהליכה ברגל ,כך שתרגול של מספר שעות בילדות מספק בכדי לאמץ את אומנות הרכיבה לכל החיים. כך גם בשוק ההון, ניתן לבצע פעולות מכירה וקניה של נכסים בהיקף התחלתי של עשרות שקלים בלבד, ורבים הם הברוקרים הפרטיים והיועצים הבנקאיים שישמחו להנגיש לכם אפשרויות אלו, גם אם כל הונכם הפנוי מסתכם באלפי ₪ בודדים. ובכל זאת, כל זה לכאורה, גם באופניים ובוודאי בשוק ההון, יכולות בסיס אלו אינן מספיקות ואולי לעיתים אף מסוכנות. תחושת המסוגלות והפשטות, עלולה להביא להתרסקות גם על האופניים וגם בהשקעות.
- מיועד לאנשים הפועלים לבד?: קיימת נטייה לחשוב ששני "מקצועות" אלו מיועדים לטיפוסים "סוליסטים" וככל שיחדדו את יכולותיהם האישיות, כך ישפרו את הישגיהם. בפועל התמונה שונה: השקעות טובות עושים אנשים שיודעים לעבוד בצוות: האנליסטים, הסוחרים, ומנהלי ההשקעות בהתמחויות שונות בעבודה משותפת והרמונית ובניהול מתאים, יגיעו לתוצאות טובות לאורך זמן. כך גם רכיבה על אופני כביש, בניגוד למה שחושבים, הוא ספורט קבוצתי. לכל אחד בקבוצה תפקיד אחר. שיתוף פעולה הרמוני בין הרוכבים בקבוצה לאורך זמן, יביא בסופו של דבר להישגים לקבוצה ולניצחון הרוכב שלא בהכרח הינו הרוכב החזק ביותר, אלא, עם הקבוצה שמתפקדת כקבוצה.
- השקעות וגם אופנים מושכים אנשים מלאים בעצמם שיעשו הכל בשביל "לנצח"?: הדימוי של "הזאב מוול סטריט" אדם רודף בצע שיעשה הכול כדי להשביע את תאוותו לכסף וכוח ללא גבול, דבק בעולם ההשקעות. כך גם ענף האופניים "נהנה" מיחסי ציבור שליליים בשל פרשיות הסמים הרבות , שאולי המפורסמת שבהן היא פרשת לאנס ארמסטרונג שזכה 7 פעמים במרוץ היוקרתי – טור דה פרנס תוך שימוש בסמים אסורים. רק לאחר שנים של חשדות והכחשות, הודה שיצר לעצמו ולקבוצתו יתרון יחסי בלתי הוגן דרך תוכנית סימום מתוחכמת לו ולקבוצתו. בפועל , ככלל ניתן לומר, שעל אף הדימוי, אנשי השקעות שעושים טוב ללקוחותיהם לאורך זמן וכך גם רוכבי אופניים, השורדים לאורך זמן בדבוקה המקצוענית, הם אנשים ישרים, הגונים וצנועים, המכירים במגבלות כוחם ונותנים קרדיט לנסיבות האקראיות שפעלו לטובתם ולצוותים המובילים יחד איתם להצלחה.
- בכדי לבלוט ו"לנצח" צריך להוביל כל הזמן?: גם בהשקעות וגם באופניים. משפט זה, לא רק שאינו נכון, אלא לרוב, דרך זו, מובילה לתוצאות ההפוכות. השליש הראשון = sweet spot
רוכבים בדבוקה: טור דה פרנס 2022
אחד הכוחות הפיזיקליים המרכזיים ברכיבה על אופניים הוא כוח התנגדות האוויר. עובדה המביאה את רוכבי האופניים בכביש, לחקות את מנהג להקות הציפורים ולרכוב בדבוקה צפופה האחד סמוך לשני. הרוכבים בראש הדבוקה נהנים בתחרות מתהילת האוהדים והמצלמות וכן מסיכון נמוך יותר לתאונה (עקב נפילה אפשרית של רוכב בתוך הדבוקה), אך מבזבזים כוחות בשל המפגש עם הרוח. לעומתם, הרוכבים בזנב הדבוקה מוסתרים מהרוח וחוסכים באנרגיה אך מסתכנים שנפילת רוכב לפניהם, או נפילה שלהם עצמם, תביא להשבתתם ו/או להוצאתם מחוץ לתמונת המרוץ. בכדי להרוויח משני העולמות, חסימת הרוח עם סיכון מוגבל לתאונה, הרוכבים מנסים לשהות כמה שיותר זמן בשליש הראשון של הדבוקה. מי שיצליח לשמור על מיקום זה לאורך מרבית המרוץ (לא פשוט) , בעל סיכויים טובים להיות רענן מספיק בשביל להגיע למקום גבוה ואף אולי לנצח בשלבי המרוץ האחרונים. כך גם בהשקעות הכוחות המשפיעים אינם פיזיקליים אלא מנטליים בעיקרם, אך עם השלכות דומות: שיפוט מתמיד למקום ראשון בתוצאות היחסיות מול מתחרים, עלול להוביל לתאונות שיוציאו את מנהל ההשקעות מהמשחק, כך גם השתרכות מאחור, תייצר לחץ גובר להצליח בטווח הקצר שבד"כ מוביל לתוצאות הפוכות ולנזק. לכן גם בהשקעות, שיפוט מתמיד לשליש הראשון בתוצאות היחסיות, יביא בטווח הארוך להובלה עקבית ולהצלחה.
5.טווח קצר מול טווח ארוך: לתוצאות יוצאות מן הכלל בהשקעות בטווח הקצר יש שתי תופעות לוואי מדאיגות:
האחת: תחושת היבריס, של מנהל ההשקעות, התעלות אישית ובטחון יתר. תחושה זו מביאה בדרך כלל לשיבוש מנגנוני הערכת הסיכונים והסיכויים של המנהל, יציאה משווי משקל והפסדים משמעותיים בהמשך הדרך השנייה: אגרסיביות יתר או מקריות, שהובילו להצלחה יוצאת דופן בטווח הקצר. בהשקעות, כמו גם בעולמות תוכן אחרים, קיימת תופעה של back to the mean. תוצאות עודפות של היום, מאוזנות בתקופה שלאחר מכן ע"י תוצאות חסר .שילוב של היבריס, אגרסיביות וייחוס הצלחה קצרת טווח למנהל ההשקעות ולא למקריות, מביא במרבית המקרים לקבלת החלטות וניהול סיכונים שגוי, ובסופו של דבר לנזק ממשי למשקיעים.
אי אפשר להפריז בחשיבותה של הסבלנות, קור הרוח , הימנעות ממוקשים פוטנציאלים וניצול מדוד של הזדמנויות השקעה נבחרות, בעיקר בעתות הצלחה, תוך איסוף marginal gains בכדי להצליח בטווח הארוך ולאורך זמן
כך באופניים, רוכב ששואף, להיות הגרסה הטובה ביותר שלו עצמו, להתקדם מנטלית ופיזית ולהגיע להישגים, טוב יעשה אם יתאמן (ואף יתחרה אם הוא חפץ בכך) באופן מדוד וקבוע, בעקביות ברציפות לאורך כל השנה, בכל עונות השנה ולאורך שנים רבות.
איני יודע אם לזאת התכוון הבחור החדש, אבל אולי בזכותו הבנתי ,סוף סוף, את סוד התשוקה שלי לשני התחומים גם יחד, השקעות ואופניים, המזינים זה את זה ואינם מתמעטים זה יותר מ 30 שנה.