fbpx

עקרונות ההשקעה לטווח הארוך

השווקים משתנים כל הזמן, אבל עקרונות ההשקעה לא. ברוכים הבאים לעולם ההשקעות. זוהי סביבה דינאמית מלאה בשינויים וצמיחה, רווח והפסד, אתגרים והזדמנויות.
בדיוק כאשר אנו חושבים שהדברים יציבים ורגועים, שינויים בלתי צפויים ופתאומיים יכולים להתרחש. לכן, מטרתם העיקרית של משקיעים לטווח ארוך אינה להרוויח כמה שיותר כסף על סמך טיפ או אפילו לא להתבסס על טרנד מסוים. במקום זאת, מטרתם היא בניית תיק השקעות אשר יעמוד בכל תנאי השוק.
אף אחד לא יכול לחזות או לשלוט בצעדי השוק הבאים. אבל ישנם עקרונות השקעה אשר עמדו במבחן הזמן, עליהם משקיעים יכולים להסתמך בתנאי שוק מגוונים ובנסיבות המשתנות שלהם.

השקיעו לטווח ארוך

זמן בשוק הוא מה שקובע – לא תזמון.
אין זה מפתיע שמשקיעים חוששים יותר מסיכון בתקופות של שווקים תנודתיים, אך היכולת לחזות את הזמן הטוב ביותר להיכנס או לצאת מהשווקים הינו כמעט בלתי אפשרי. לעיתים קרובות, מספר ימים בלבד מהווים חלק גדול מהתשואה הכוללת. היסטורית, אלו שנשארו לאורך הזמן גם בתקופות של ירידות חדות בשווקים, תוגמלו על כך.

מניות מתגמלות את המשקיעים לטווח ארוך. מניות יכולות להיות תנודתיות בטווח הקצר, אבל על פני זמן, השקעה עקבית בזמנים של ירידות ועליות, מספקת למשקיעים הזדמנות לייצר רווחים. ככל שתקופת ההשקעות ארוכה יותר כך גדל הסיכוי להשיג תשואות חיוביות. למעשה, מדד ה-S&P500 השיג תשואה חיובית בכל תקופה של 20 שנים, מאז 1927.

גוונו את השקעותיכם

הגבילו את ההפסדים בשווקים יורדים והשתתפו בשווקים עולים עם תיק השקעות מגוון. מניות יכולות להשיג תשואות גבוהות, אך הן יכולות לגרום להפסדים גדולים. אגרות חוב בדרך כלל מספקות תשואות נמוכות יותר, בטווחים קצרים יותר ופחות תנודתיים. עם זאת, תיק השקעות הכולל מניות ואגרות חוב הינו בעל פוטנציאל לספק תשואות תחרותיות מאשר תיק אג"ח בלבד ובעל פוטנציאל לפחות הפסדים מאשר תיק מניות בלבד.
אין תחום אחד בשוק ההון שמספק תשואה עודפת שנה אחרי שנה. שמירה על תיק השקעות מגוון מאפשרת למשקיע להפחית את הסיכון ולהינות מתשואות פוטנציאליות שכל סקטור בשוק מציע לאורך זמן.

בנו לעצמכם תזרים שוטף עם דיבידנדים

לדיבידנדים תפקיד חשוב בתשואה כוללת. מחירי המניות נעים מעלה ומטה, לפעמים באופן חד, אבל דיבידנדים הם תמיד חיוביים.
הקצאה למניות המשלמות דיבידנדים יכולה לתמוך בתשואה כוללת בסביבות שוק קשות. מניות משלמות דיבידנדים מגבירות את זרם ההכנסות. משקיעים המחפשים הכנסה צריכים לשקול מניות המשלמות דיבידנד. בזמן שערך המניות עולה, כך הדיבידנדים שלהם גדלים ומספקים פוטנציאל הכנסה. שילוב זה של תשואה שוטפת ופוטנציאל צמיחה של המניות מספק הזדמנות השקעה אטרקטיבית למשקיעים המבקשים הכנסה.

זכרו מדוע אתם משקיעים באגרות חוב

כאשר מדובר בהשקעה לטווח ארוך, אף asset class אינו עומד לבד.
כל asset class משחק תפקיד בפאזל הפיננסי שלך. סביבת ריבית עולה עלולה להוביל משקיעים מסוימים לשקול מחדש את אחזקות האג"ח שלהם. אבל תיזמון שוק האג"ח הוא חכם כמו הניסיון לתזמן את שוק המניות. המשקיעים צריכים לחשוב על הסיבות להחזקת אג"ח – אם בכדי להפחית את התנודתיות של מניות, כפוטנציאל להכנסה קבוע או על מנת לגוון את תיקי ההשקעות שלהם. סיבות אלה אינן משתנות גם כאשר שווקי האג"ח משתנים.
היסטורית, הריבית היא המרכיב הגדול ביותר בתשואה הכוללת של אג"ח – הן באיגרות חוב האיכותיות והן באג"ח בדירוגים נמוכים. בין אם מחירי האג"ח עולים, יורדים או נשארים יציבים, הריבית היא גורם עליו משקיעים יכולים לסמוך.
– אסטרטגיות ממוקדות בסביבת ריבית עולה, לא כל סוגי האג"ח מגיבים באותו האופן כאשר הריבית עולה. משקיעים המבקשים מימד הגנה נוסף בסביבת ריבית עולה ישאפו לעבות את החזקות הליבה שלהם עם הקצאות ממוקדות יותר:
– אג"ח בריבית משתנה מציעות את התועלת הייחודית של יצירת הכנסות, אשר משתנות בהתאם לשינוי בשיעורי הריבית במשק.
– ביצועי איגרות החוב בדירוגים נמוכים (אג"ח "זבל") קשורים יותר לתוצאות העסקיות של החברות המנפיקות מאשר לשינויים בשיעורי הריבית.
– איגרות החוב לטווח קצר נוטות להיות פחות רגישות לתנודות ריבית לעומת אג"ח בינוניות וארוכות טווח, משום שהן חשופות פחות למחזורים כלכליים, אשר בדרך כלל משתרעים על פני זמן ארוך יותר.

הכינו עצמכם להזדמנויות

הכלכלה שלנו היא גלובאלית לחלוטין, חברות בינלאומיות מייצגות נתח גדל והולך של החדשנות, הפרודוקטיביות וההתקדמות הכלכלית בעולם. החברות המובילות בכמעט כל ענף הינן חברות חובקות עולם, ובכך מספקות הזדמנויות השקעה רבות עוצמה. על ידי השקעה גלובאלית, המשקיעים יכולים להשתתף בגורמים העיקריים המניעים את הצמיחה העולמית.

השקיעו בהזדמנות גלובאלית

שינויים יסודיים בכלכלה העולמית, כולל הזדמנויות נרחבות במדינות מתפתחות, הפכו את מפת ההשקעות. על פני זמן, תיק השקעות בעל הקצאה גלובאלית השיג ביצועים טובים יותר תיק בעל הקצאה ממוקדת בארה"ב.

סיכום

הניסיון מלמד אותנו כי השווקים תמיד עולים אחרי שהם נופלים, ולהיפך. אבל המהירות והעוצמה של העליות כמו גם של הירידות יכולה בקלות לגרום למשקיעים לקבל החלטות עליהן הם עשויים להתחרט. לכן אחד המרכיבים החשובים ביותר של אסטרטגיית השקעה לטווח ארוך הוא הניסיון והליווי של מנהל השקעות מקצועי. אין תחליף לדיון אובייקטיבי לגבי רמת הסיכון, טווחי זמן ומטרות ההשקעה.
עם תכנית מוגדרת מראש וליווי מקצועי, קל יותר לשמור על משמעת השקעות ולבצע את ההתאמות השוטפות הנדרשות על מנת להשיג את המטרות פיננסיות לטווח ארוך, במיוחד כאשר השווקים משתנים.